Besök i Iran

Det debatteras flitigt nu den svenska regeringens besök i Iran. Jag är nu inte rikspolitiker men har varit det. Jag tycker alltid att man ska diskutera syftet med att göra resor och vilka resmål som man väljer. Om jag förstått det rätt så är syftet med denna resa även om det nu inte sägs så högt är att stärka affärsrelationer mellan Sverige och Iran. Jag kan förstå syftet men jag kan ändå tycka att det finns andra länder som borde ligga högre på prioriteringslistan för regeringen att besöka. 




Kommer ni ihåg den här killen? Han var föreslagen till Miljöpartiets partistyrelse men tvingades avgå för att han följde sin religiösa övertygelse om hur vi hälsar på kvinnor och män. Oavsett vad vi tycker i sakfrågan så blev debatten het och den allmänna opinionen var att i Sverige så tar vi alla i hand när vi hälsar.





Förutom den sjaldebatt som nu förekommer flitigt i olika kanaler så se här hur den svenska ministern Anne Linde hälsar. På samma sätt som killen på bilden ovan. Det var inte accepterat i Sverige men när svenska representanter åker utomlands är det tydligen accepterat.



Hur mycket ska vi anpassa oss när vi besöker andra länder? I sjal frågan så är det så att i Iran är det förbjudet för kvinnor att inte bära sjal. Det är lite knepigt då att kräva att ministrar som besöker länder ska bryta mot lagen. Samtidigt borde det ställas högre krav. Varför besöker vi ett land som förtrycker kvinnor på det sätt som Iran gör? Varför respekteras inte kvinnors rätt att själv få välja?
Jag respekterar de som aktivt själva väljer att bära sjal men jag vill också respektera de som inte vill göra det.
Dilemmat blir med den bild som nu sprids världen över på vår svartklädda sjalbärande minister att den Iranska regimen kommer ta den som intäkt för att vi tycker att det är ok att tvinga alla att bära sjal.

En NGO organisation riktar hård kritik mot regeringens agerande. Ni kan läsa länken själva.

https://www.unwatch.org/walk-shame-swedens-first-feminist-government-don-hijabs-iran/

En Iransk kvinna Masih Alinejad berättar i denna video om sjalbärandet och utmanar politiken att bryta mot sjalbärar tvånget. 

https://youtu.be/OeY03WCKbgA


Frågan är inte helt enkel. Vad är det som gynnar kvinnors frihet på sikt? Vad är det för signaler vi i västvärlden sänder ut? När sjalbärandet inte sker frivilligt utan på grund av ett patriarkaliskt förtryck då är det inte ok. Då tycker jag att man som minister ska fundera både en två och sexton gånger innan man tar på sig en sjal.


Kommentarer